Träning!

tillhör poffen.se
N
u så, nu har jag till och med ett ”hem-program” jag måste följa när jag inte tränar på gymmet. Träffade sjukgymnasten idag och hon ska hjälpa mig med min träning nu under hösten. Har fått ett individuellt träningsprogram som kommer uppdateras när jag blir starkare. Ser verkligen fram emot detta! Det är så jobbigt och tungt nu i början när jag är så svag men min kropp kommer må så bra och jag kommer må ännu bättre psykiskt. Kanske kan få ut lite aggressioner när jag tränar?
Vi gjorde lite olika tester idag och sen gjorde vi de övningar vi hann med. Plankan är en övning som är så kämpig att göra, har alltid tyckt det. Idag började jag skaka i kroppen redan efter 20 sec.. (Stod dock på tå). Skulle också göra armhävningar vilket jag inte har försökt med sen jag blev sjuk men jag blev ändå chockad över hur svag jag är. Har kunnat det så länge så nu kändes det helt naturligt att det skulle gå att genomföra men det gick såklart inte. Hjärnan eller musklerna har inte riktigt fattat grejen eller så är jag så envis att jag vägrar inse fakta. Jag är riktigt svag men jag ska bli väldigt mycket starkare, man måste börja nånstans ellerhur? 😉

Jag har valt att först och främst fokusera på att göra vardagen lättare med hjälp av träningen. Det är väldigt kämpigt att ha en bra hållning just nu. Mina muskler i rygg och mage är fortfarande för svaga vilket gör att jag kan få väldigt ont i ländryggen vissa dagar. Så alla muskler som hjälper hållningen ska tränas upp!
Ett av mina mål just nu är att kunna gå utan skena i augusti. Är det rimligt, kommer jag lyckas? Troligtvis inte men jag ska försöka. Har gått på plan mark utan skena under dan och det har gått ganska bra. Första gången jag gått så länge utan skena utomhus. Måste tänka en del när jag går och jag blir ganska trött i hjärnan av det. För varje steg jag tat så måste jag tänka på hur jag sätter ner foten och även att lyfta extra på höger ben för att inte snubbla på min fot.
Nu när jag tänker efter så är det helt fantastiskt hur stark foten har blivit på så kort tid. Det har gått ganska fort det sista och nu vågar jag hoppas på att den ska bli bra!  Är fortfarande en lång bit kvar men den är så mycket bättre! Wi!!! Vill bli av med skenan nu, jag får så himla ont av den…

De var några av de mindre målen. Mina två största mål är att kunna dansa balett igen och att kunna springa! Det ska bli riktigt kul när jag lyckas med det….

7 reaktioner på ”Träning!

  1. Äntligen kom din blogg tillbaka till min platta:-)
    Åhh, va kul det var att få träffa dig igen! Du är så fantastisk Sofia! Vet du det?:-)
    Det är så skoj att du börjar gå ut på klubb nu, träna och göra sånt som du har fått vänta med. Det är DIN tid nu som börjar:-)
    Hej Lotta! Det var lika kul att träffa dig häromdagen o prata lite.:-)
    Kraam till er:-)

    1. Ja, va bra att det funkar nu! Blev jätteglad av att träffa dig, alltid lika kul! Åh tack, det är du med. All energi du ger till alla patienter, tycker det är helt fantastiskt att du orkar. Ja det är underbart att kunna dansa igen och få njuta av livet. Stor kram tillbaka till dig.

  2. Tack Petra, det var så kul att träffa dig oxå – och du är fantastisk med, vet du det?! Tänker med värme på alla er som jobbade så med Sofia och stöttade oss, ni är helt otroliga!
    Vi får försöka ses nån dag igen! Kram <3

  3. Om jag minns rätt, sas det att första gången du steg ur din säng på Tiva, var det som att göra ett maratonlopp!!! Och du har jobbat på, envetet, med bara ett sikte: att bli sådan som du alltid varit. Det ser ut som att du snart är där, du älskade lilla barnbarn, tack vare din envishet och kämpaglöd. Du är värd all beundran för det du åstadkommer!
    Kramar <3

  4. Tack Lotta:-)
    Blir så glad att du tycker så om mig och mina arbetskamrater. Då har vi varit på rätt plats vid rätt tidpunkt:-)
    Jag vill gärna ses igen. Skulle vara jättekul.
    Kram på er alla:-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>